שלום חברים,

 

רקע

 

ניתן לראות שהתנודתיות בשווקים נמשכת במשנה תוקף, בשבוע החולף זה בא לידי ביטוי בתיקון אגרסיבי בשוק.

 

את התיקון, כפי שאמרנו בסקירה הקודמת, ניתן לייחס בעיקר לארה"ב. תוצאות האמת של ארה״ב היו טובות מהתחזיות המחמירות של הממשל שבועיים קודם לכן (התחזיות דיברו על כ-100,000-200,000 מתים מהנגיף בארה"ב בלבד).

 

התחושה היא ששיא המגיפה מאחורינו ומתחילות להתעורר שאלות בנוגע למשך זמן היציאה ואופן היציאה (החזרה לנורמליות מלאה) מהמשבר. ייתכן וזוהי גם חלק מהסיבה לאופטימיות (הקטנת אי הוודאות) ששררה בשווקים בשבוע החולף.

 

למרות האופטימיות הזהירה, אל לנו לשכוח שמפלס אי וודאות עדיין גבוה וסביר מאוד להניח שמגמת אי היציבות בשווקים (עליה-ירידה-עליה -ירידה) תמשך. כמה זמן נצטרך להיות במדבר, עד שנגיע לארץ המובטחת?

 

מתי המשבר יגמר?

 

בסקירות האחרונות הצגנו את ארבעת מקרי הבוחן שיעזרו לנו להבין איפה אנחנו נמצאים על ציר הזמן של המשבר ועוצמתו. ברגע שנדע לענות על השאלות הללו, נוכל לזהות היכן ההזדמנויות ולעבור ממגננה למתקפה.

  1. סין– שאמורה להכתיב את משך המשבר- עם הסתייגות לגבי אמינות המידע, עושה רושם שסין מתקדמת לכיוון חזרה לשגרה. רשויות הבריאות במחוז חוביי שבסין (בו התפרץ הנגיף לראשונה) מסרו שלא נרשמו מקרי מוות ולא אובחנו נדבקים חדשים ביממה האחרונה.
  2. ארה״ב– עדיין המכתיבה העיקרית של עוצמת המשבר. בסקירה הקודמת ציינו שהתנודתיות מותנית בחזוי מול מצוי ובפועל רואים שהתחזית הייתה פסימית (כנראה במכוון הלכו על ה WORST CASE SCENARIO) ביחס למציאות וזו הסיבה המרכזית לעליות שנראו בשווקים בשבוע האחרון. בנוסף, תכנית חזרת המשק לפעילות אושרה, דבר שמקטין את אי הוודאות. כרגע נשאר לראות אם ומתי תתממש.
  3. איטליה וספרד– ממשיך תהליך של שיטוח גרף התפשטות הנגיף. מדינות נוספות באירופה (דוגמת בריטניה) מגיעות לשיא המשבר.
  4. ישראל– ניתן לראות שמערכת הבריאות מצליחה להכיל את המשבר. בהיבט הכלכלי, מתחילה להתגבש תכנית יציאה מהמשבר והחזרת המשק לפעילות, אך מענה לעסקים ומשקי הבית עדיין לא נראה באופק. סוגיית האבטלה תורחב בהמשך סקירה זו.

 

עדכון בנוגע למתרחש בשווקים

 

קצת מספרים על השוק:

 

התנודתיות בשוק בשבוע החולף:

  • הSP500 – עלה ב 12%
  • תל אביב35– עלה ב- 5.4%
  • דקס– עלה ב- 10.9%
  • הבורסה בסין – עלתה ב- 1%

 

כיצד המשקיעים צריכים להתנהל

 

הרבה לקוחות פנו אלינו בתקופה האחרונה עם הרצון "לנצל" את עונת ההזדמנויות ולהשקיע. אנחנו מברכים על כך ומעודדים אתכם להמשיך ולהתייעץ איתנו בטרם קבלת החלטה ובכל מקרה לא לשכוח את הכללים הבאים:

  1. טווח ההשקעה-באם מדובר בטווח שהינו למעלה משנתיים, רצוי להמתין בסבלנות ולתת לסטטיסטיקה לעשות את שלה.
  2. פיזורסיכונים– לפזר ככל הניתן את ההשקעות ולהמשיך לשים דגש על מוצרי השקעה שבהם, מלבד החשיפה לשוק ההון קיימת גם חשיפה משמעותית לנכסים לא סחירים, כגון פוליסות חיסכון.
  3. הזדמנות להשקעה – למשקיעים שהפחד לא מניע אותם, ניתן לחפש נקודות כניסה מעניינות. על מנת לעשות זאת בתבונה, כדאי לחפש השקעות במדדים וסלים ולא במניות ו/או אגרות חוב בודדות, על מנת לפזר ככל הניתן את הסיכונים (ובכל מקרה רצוי וכדאי לשוחח עמנו לפני מהלך כזה).

 

משבר כלכלי במשק- האם באמת כל עובד רביעי מובטל?

 

אחוזי האבטלה המפורסמים חדשות לבקרים בתקשורת מציגים נתונים מבהילים של כ-25% אבטלה במדינת ישראל. נכון, מדובר בנתון כואב במיוחד, אבל כדאי לקחת בחשבון שחלק ניכר המובטלים החדשים הינם עובדים אשר הוצאו לחל"ת וצפויים בסיומו (תקופה של שלושה חודשים) לחזור למקומות העבודה שלהם. השאלה הנשאלת היא לכמה מאותם עובדים יהיו מקומות עבודה לחזור אליהם בסיום התקופה?

 

נראה שבנושא הנ"ל צריך לעשות פילוח מאד סלקטיבי בין עובדים בתעשיות אשר החזרה לשגרה שלהן נראית קרובה (ע"פ תכנית היציאה האסטרטגית של הממשלה) כגון: חברות היי טק, תעשיות, מפעלים חיוניים וכו' לבין עובדים בתעשיות שבהן הפגיעה צפויה להיות ממושכת יותר כגון: תיירות, מסעדנות וכו'.

 

נכון לעכשיו, טרם גובש פתרון התומך באותם עובדים ובאותם עסקים קטנים אשר יתקשו לשרוד את המשבר ואת סגירת העסקים.

 

בהנחה ורוב מקומות התעסוקה (למעט המצוינים מעלה) יחזרו לתעסוקה מלאה במהלך החודש וחצי הקרובים, נראה כי אחוז האבטלה "האמיתי" במשק יעמוד על כ6%-7%. מדובר באחוז גבוה (טרום המשבר דובר על כ-3% אבטלה במדינת ישראל) אך עדיין כזה שניתן להכלה בכלכלה שיוצאת מתקופת משבר.

 

בנוגע לשינויים תעסוקתיים מרחיקי לכת, נראה כי עוד מוקדם לקבוע כיצד ישפיע משבר הקורונה על תרבות העבודה מהבית ועל השימוש הנעשה במשרדים. ניתן לומר בוודאות כי מבחן היעילות והנוחות הוא שיקבע האם נחזור לעבוד מהמשרדים או שמא הנושא של עבודה מהבית אכן פה כדי להישאר.

 

פעילות תבונה פיננסית

 

משרדנו פתוחים ואנחנו ממשיכים בפעילות השוטפת במתכונת מלאה!

 

אנחנו ערוכים לעמוד לשירותכם גם במגבלות הנוכחיות. אנו מקיימים פגישות מרחוק Zoom, סקייפ, טלפון ועוד.

 

בפגישות נסתכל יחד על מצב הקרנות, הקופות והנכסים שלכם, נתייעץ ונייעץ, נבחן הזדמנויות חדשות ועוד.

 

אנא פנו אלינו לפני קבלת כל החלטה או שינוי, ובכל מקרה, מפצירים בכם שלא לבצע החלטות פזיזות!

שיהיה שבוע טוב ובריא,

 

אורי ורון