הגל השני כבר כאן, מה עושים?

ביום שלישי שעבר הסתיים הרבעון השני לשנת 2020.

בארה”ב, מבחינת השווקים, הרבעון השני הוכתר כרבעון המוצלח ביותר בעשור האחרון.

איך זה מסתדר עם הגל השני של הקורונה ואם העובדה שעדיין קיימים נתונים סותרים בקשר להתאוששות הכלכלה ומרגישים שקיים פער מהותי בין השוק הראלי לשווקים הפיננסיים.

ראשית, צריך לזכור שהרבעון השני הגיע לאחר רבעון ראשון של ירידות חדות אשר לא נראו בשווקים כבר למעלה מעשור, כך שעוצמת הירידות כך גם עוצמת התיקון.

שנית, הנתונים הכלכליים שזורמים מארה”ב ומשתייכים לחודש מאי ולתחילת חודש יוני, מצביעים על תרחיש של התאוששות חדה מאד בכלכלה, כך ניתן לראות ע”פ אחוז המובטלים שירד בצורה משמעותית, נתון יצירת המשרות החדשות, הביקוש לבתים, החיסכון בהכנסה החודשית ועוד.

צריך לזכור שארה”ב הינה הקטר העולמי של הכלכלה ואם אכן ההתאוששות בה תמשיך להיות מהירה, הדבר ישפיע על העולם כולו.

מנגד, בישראל, נראה כי קצב ההתאוששות איטי באופן משמעותי ואנו נמצאים בשיאו של הגל השני שהשפעתו מהווה איום לחזרת המשק לנורמאליות מלאה.

חלק מזמן ההתאוששות האיטי ניתן לתלות במדיניות הממשלה אשר אינה מעודדת חזרה מהירה לעבודה נראה שחלק ניכר מהמעסיקים מחכים לקבלת המענקים טרם החזרת מלוא כח העבודה.

בגוש היורו, לדוגמא, נתוני האבטלה מדברים על פחות מ-8% בעוד שבישראל עדיין מדברים על נתון של כ-20% מובטלים. את ההיקף האמיתי של המובטלים נראה בסוף אוגוסט אם וכאשר תיפסק תוכנית המימון הממשלתית של החל”ת.

השווקים הפיננסיים בישראל תיקנו בצורה מתונה הרבה יותר מאשר שאר שווקי העולם.

נראה שבניגוד לגל הראשון של הקורונה, בגל השני מנסות הממשלות לייצר הפרדה בין הכלכלה לבין הריחוק החברתי הנדרש על מנת ל”שטח” בשנית את העקומה.

הדבר מוביל לכך שכמעט ואין תרחיש שבו יוחזר סגר מלא כפי שהתקיים ברוב מדינות העולם בחודש מרץ האחרון, אלא מדובר על סגרים נקודתיים וטיפול ממוקד במוקדי ההדבקה (בעיקר אירועים, מסעדות, התכנסויות וכו’).

בנוגע לפתיחת גבולות המדינה, פנימה והחוצה, נראה שהדבר הולך ומתרחק ככל שעולים אחוזי ההדבקה. מדיניות הגבולות הסגורים, מובילה מצד אחד לפגיעה בענף התיירות אך מנגד מגבירה בצורה מהותית את הצריכה של התושבים המקומיים הן בתרבות הפנאי והן במוצרי צריכה שבעבר נהגו לרכוש בחו”ל. בנוסף נראה כי הקורונה מעודדת ביתר שאת את נושא הרכישות און ליין אשר מהוות איום הולך וגובר על הקניונים ומרכזי המסחר המסורתיים.

מה התרחישים לגבי שווקי המניות בארץ ובעולם?

ובכן, כולם יודעים למי ניתנה הנבואה, אך יחד עם זאת, בהנחה שהתרחיש הראלי הסביר הינו סגרים נקודתיים ונושמים ובהנחה שארה”ב תמשיך להציג נתוני התאוששות מרשימים, נראה שהתרחיש הסביר ביותר הינו, המשך מגמת עלייה בשווקים יחד עם תנודתיות חזקה אשר תנבע מצד אחד מהחששות מהנגיף ומצד שני מהתקוות לחיסון ביחד עם תוכניות התמריצים הנוספות אשר הממשל האמריקאי צפוי להציג בחודשים הבאים.

לחוסכים אשר מסתכלים, שנה קדימה , מומלץ להתאזר בסבלנות ולגלות אורך רוח גם בתקופות של ירידות ומצד שני לא להיכנס לאופוריה בעליות חזקות של השווקים ובכלל מומלץ למעט בשינוי התמהיל לאור התנודתיות הגבוהה.

לחוסכים לטווח ארוך במיוחד, חמש שנים ומעלה, מומלץ לבחון את תמהיל השקעותיהם ולראות שהוא אכן מבטא את הרצון בחיסכון ארוך טווח, בעיקר ע”י התאמה של רמות הסיכון בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות לתמהיל החיסכון של הכסף הפנוי כך שמרבית אחוזי המניות יהיו בקרנות ההשתלמות ובקופות הגמל ולא במוצרי החיסכון של הכסף הפנוי.

למי שזקוק לכספו במהלך התקופה הקרובה, מומלץ לשקול ביחד איתנו הקטנה של החשיפה המנייתית בעיקר במוצרים שאינם פנסיוניים (כלומר שאינם קופות גמל ו/או קרנות השתלמות).

מה עשו השווקים ברבעון השני של 2020:

ת”א 35 – עלה כ-4%

דאקס- עלה כ-22%

SP500  – עלה כ-20%

נאסד”ק – עלה כ-25%

סין – עלה כ-10%

אנחנו כמובן, זמינים בכל אמצעי התקשורת (טלפונים, פגישות, זום וכו’) וממליצים להתייעץ עימנו בכל שאלה או צורך.

קיץ נעים לכולם.

רון ואורי