לעניות דעתנו, בתוך טירוף הקורונה שכולנו חווים יהיה אפקטיבי לבצע מחקר אנתרופולוגי יותר מאשר לנסות ולנתח את ההשפעות הכלכליות האמתיות של הנגיף. נראה שמה שמניע את האנושות כרגע זה בעיקר נושאים של פחד וחרדה קיומית. במצבים כאלה, בהם הביטחון האישי נפגע התגובות אימפולסיביות ולא רציונליות (פירמידת הצרכים של מאסלו כרפרנס).

טירוף המרכולים כמשל למתרחש בשווקים

בניסיון להבין מה קורה בשווקים הפיננסיים ולהתנהגות המשקיעים ניתן להתבונן במה שהתרחש במרכולים בסופ"ש האחרון. התנפלות הקונים על מדפי הסופרים (למרות שהודגש מספר פעמים כי אין בכך צורך), זהה להתנהגות המשקיעים בשוק ההון. המשקיעים הפרטיים מכרו סחורה מכל הבא ליד, מבלי להתייחס לטיבה וכפועל יוצא שווי חברות רבות הפך להיות לא ריאלי אל מול השווי האמתי שלהן. המשקיעים, כמו הקונים בסופר, מסתכנים מאוד (בין אם זה ע״י חשיפה להדבקות במחלה ובין אם זה ע״י חשיפה להפסד כספי שלא ניתן יהיה להתאושש ממנו כשהשוק יתקן) והכל בגלל אפקט אחד, אפקט העדר.

העיוות בשווי חברות בשוק ההון- דוגמת הבנקים

ניתן לראות את האנומליות בשוקי ההון ע"י בחינה של מניות הבנקים בארץ ובעולם אשר ירדו בכ30% מאז תחילת המשבר (חלק מהבנקים בישראל נסחרים באופן נמוך משמעותי מההון המזומן שלהם). חשוב להבין, כרגע, בשונה מ2008, המשבר אינו משבר של הבנקים. במילים אחרות, המשבר הנוכחי אינו חושף את הבנקים לסיכונים מהותיים. נהפוך הוא, המהלכים שעושות הממשלות כגון הורדת הריבית והגדלת הנזילות מסייעים להכנסות עתידיות של מוסדות אלו.

והקורונה, מה איתה?

בעוד שבסין השלטונות הצליחו להשיג שליטה מסוימת בהתפשטות הנגיף, מדינות המערב נלחמות בנושא בימים אלו ונראה שאנו עדיין בעיצומה של ה"סערה".

השפעות כלכליות

משבר הקורונה ממשיך להכות בשוקים ביתר שאת, כאשר מתחילת המשבר (באמצע חודש פברואר האחרון) ועד כה שוקי המניות בארץ ובעולם ירדו בכ-25% בממוצע.

אומדן הפגיעה בכלכלה- שוקי המניות מתמחרים (לאור הירידות האחרונות) אירוע משברי מתמשך אשר ייקח שנה או יותר להתאושש ממנו. בפועל נראה שנכון לכתיבת שורות אלו הפגיעה בכלכלה הראלית תהיה קטנה באופן משמעותי מתחזית זו.

הציבור מוכר (אז מי קונה…) – לפי שעה נראה שהגורם המרכזי ששולט בשוקים הינו הפחד אשר גורם למשקיעים (בעיקר הפרטיים) למכור מכל הבא ליד ללא כל הבדל בין סחורה טובה לסחורה רעה (*הכוונה למניה/ חברה/ השקעה), הפדיונות הללו מחריפים כמובן את הירידות בשוקים (אפקט העדר, כל החברים ממהרים למכור אז גם אני אמכור).

תמחור חסר כהזדמנות להשקעה– אנחנו (כמו מנהלי השקעות רבים) מאמינים שזה לא הזמן לשנות את התיק מפני שהסוסים כבר יצאו מהאורווה. יתרה מזאת, אנו מאמינים כי נושא של תמחור חסר של חברות, עשוי לייצר הזדמנויות בשוק יורד. במילים אחרות, כשהשוק ישנה מגמה ויחזור לעלות, מנהלי ההשקעות שהשכילו לנהל נכון את המשבר יזכו לקטוף את פירות ההצלחה בצורה משכנעת.

כיצד המשקיעים צריכים להתנהל

  1. טווח ההשקעה – בתקופה של ירידות תמיד נזכור את טווח ההשקעה אותו הגדרנו בעת הכניסה להשקעה, באם מדובר בטווח שגם היום הינו למעלה משנתיים, רצוי להמתין בסבלנות ולתת לשוק לעשות את שלו.
  2. פיזורסיכונים– אנחנו ממשיכים להחזיק בדעה שיש לפזר ככל הניתן את ההשקעות ולהמשיך לשים דגש על מוצרי השקעה שקיימת בהם גם חשיפה לנכסים לא סחירים, (פוליסות חיסכון, P2P, ועוד). לשמחתנו נראה שרוב לקוחותינו מקבלים ומיישמים המלצה זו.
  3. הזדמנות להשקעה – למשקיעים שהפחד לא מניע אותם ניתן לומר שאנו בפתחה של עונת ההזדמנויות וניתן להתחיל לחפש גם נקודות כניסה מעניינות. על מנת לעשות זאת בתבונה, הטיפ הוא לחפש השקעות במדדים וסלים ולא במניות ו/או אגרות חוב בודדות, על מנת לפזר ככל הניתן את הסיכון (ובכל מקרה רצוי וכדאי לשוחח עמנו לפני מהלך כזה).

לסיכום,

בניגוד לכותרות העיתונים, שמטילות חיל ורעד בכולנו, להערכותינו החצי השני של 2020 יהיה טוב להשקעות בזכות כלכלה עולמית חזקה (ארה"ב) ובזכות הזדמנויות חדשות שייווצרו בשוק (ירידות). נסייג ונדגיש שהמצב מחייב המשך מעקב רציף וזהירות מתבקשת.

קוריוז קטן:

עמודי השער של עיתון TIME נבדקו משנת 1920. נמצא כי נקיטת עמדה מנוגדת לעמוד השער לאחר 30 יום מיום פרסומו הניבה תשואה גדולה פי חמש מתשואת המדד ב- 11 החודשים לאחר מכן.

חוזרים ומפצירים בכם, לפני כל פעולה, דברו אתנו! יכולים לפנות אלינו כמעט בכל אמצעי (מייל, טלפונים, סמסים, פגישות), אנו כאן בשביל להרגיע ולעשות סדר בדברים.

שבוע נעים ובריא,

אורי ורון

מבית "תבונה פיננסית"