שלום לכולם,

 

להלן עדכון בנוגע למתרחש בשוקים ביממה האחרונה:

 

רקע

 

כפי שהוזכר בעדכונים הקודמים, ניסיונות ההתמגנות מפני נגיף הקורונה הביאו לפגיעה בענף התעופה והתיירות. הפגיעה באה לידי ביטוי בהאטה בכלכלה העולמית. מתוך הרצון לשמר את מחיר הנפט בזמן של האטה כלכלית, התקיימה אמש ועידה של אופ"ק בנושא.

 

השפעות כלכליות

  • מאחר וארגון אופ"ק לא הגיע להסכמה עם רוסיה בנוגע לצמצום קצב הפקת הנפט ירד מחיר הנפט בחדות (כ-25%) אל מחיר שפל של כ- 30$ לחבית. חשוב לשים לב שההשפעה של הקורונה כאן היא עקיפה ולא ישירה.
  • לאור ירידות במחיר הנפט חוזי המסחר בארה"ב מגיבים בירידות חדות בפתיחת המסחר.
  • כתגובה להמשך הירידות בעולם המדדים בארץ יורדים בכ-8% נכון לשעות אלו והשוק משלים ירידה של כ20%.
  • בסה"כ הירידות בעולם בשלב זה עומדות על 15%-25%.

 

ומה יהיה עם הקורונה

 

בשלב זה נראה כי השלטונות בסין השיגו שליטה בכל הנוגע להתפרצות הנגיף והמשך ההדבקה שכן מספר החולים החדשים בסין ירד בצורה חדה בחודש האחרון. האמצעים בהם נקטו בסין, דומים לאלו הננקטים כעת במדינות המערב. במידה והאירועים מחוץ לסין יתפתחו באופן דומה במערב, ניתן לצפות שהתפשטות המגפה תיחלש בפרק זמן של חודשיים שלושה.

 

מבחינה היסטורית, כל פגיעה מתוחמת בזמן (שנמשכה בד"כ כמה חודשים ולא העידה על משבר מתמשך), תיקנה באופן חד ומהיר.

 

דוגמאות: רעידת אדמה ופגיעה בכור הגרעיני ביפן ב-2011, רעידת אדמה וצונאמי באסיה ב-2004, מלחמת הלבנון השנייה בישראל ב-2006, SARS בסין ב-2003.

 

למה אני חושב שיש אור בקצה המנהרה- (למה אני חושב שהתיקון יהיה חד ומהיר):

 

כדי לתמוך בפעילות הכלכלית הבנקים המרכזיים בארה"ב ואירופה מורידים ריביות והממשלות ערוכות לתמוך וכבר מבצעות פעולות על מנת לסייע בהתאוששות.

 

בנוסף, אין משבר שהשוק לא הצליח להתאושש ממנו ואף תיקן בעליות גבוהות יותר. שוקי המניות עוברים בדרך כלל מירידות חדות ותנודתיות לעליות מהירות (הקושי הוא בלתזמן את הנקודה שבה הדבר קורה).

 

כיצד המשקיעים צריכים להתנהל

 

1. המרכיב החשוב ביותר הוא טווח ההשקעה- בתקופות כאלו חשוב לנהוג בקור רוח. לכל מי שיש טווח השקעה של מעל לשנה מומלץ לא לעשות שינויים כרגע בתמהיל.

 

2. המרכיב השני החשוב ביותר הוא "איכות השינה"– באם החששות והפחד מהפסדים עתידיים מדירים שינה מעינייכם, נכון לשקול שינוי מסלול למסלול סולידי עד תשכך הסערה (מזכיר שניתן לבחור במסלולים שאינם חשופים למניות כלל – 0% חשיפה למניות).

 

3. למשקיעים בעלי טווח השקעה קצר משנה– מומלץ לדבר איתנו ולחשוב על שינוי תמהיל ההשקעה.

 

זיכרו, הציבור נוטה להפסיד בהשקעות בשוק ההון כיוון שהוא מוכר מניות בירידות וקונה בעליות, מי שמרוויח בשוק ההון הם המשקיעים ארוכי הטווח שנותנים לשוק לתקן את הירידות כפי שהוא עושה לאורך השנים.

 

ממליץ לפני כל פעולה, לדבר איתנו! יותר ממוזמנים לפנות אלינו בכל אמצעי (מייל, טלפונים, סמסים, פגישות), אנו כאן בשביל להרגיע ולעשות סדר בדברים.

 

המשך חג שמח לכולם,

 

אורי