רקע

הידעתם, חודש אפריל שהסתיים לא מכבר, היה החודש הטוב ביותר בשוקי המניות משנת 1947.

בחודש האחרון עלו מרבית מדדי המניות בעולם בשיעור של כ-10% ובכך מחקו חלק ניכר מהירידות של חודשים פברואר ומרץ בשל מגיפת הקורונה.

אם כך, למה מהדהד בראשנו המשפט המפורסם של בנג’מין פרנקלין “בעולם הזה לא קיים דבר ודאי מלבד מוות ומיסים”?

יש את הכלכלה הראלית(החברות והעסקים) ויש את העולם הפיננסי (שוק ההון, בורסה). הכלכלה הראלית זה הכאן ועכשיו, לעומתה, העולם הפיננסי משקף את הכלכלה הראלית בתוספת התחזיות לעתיד.

העולם הפיננסי מגיב בתיקון חד ולכאורה מתיחס למשבר הקורונה כנחלת העבר.

הכלכלה הראלית לעומת זאת, עדיין נמצאת בחוסר ודאות, ועולמות תוכן שקשורים לאיכות החיים שלנו (תיירות, נופש, אירועים, בילוים, תרבות) ניצבים בפני שוקת שבורה ועדיין לא רואים את האור בקצה המנהרה.

לדעתנו, הסיבה לאי ההלימה שנוצרה בין שני העולמות היתה בגלל הדפסה והזרמה מאסיבית (אלפי מליארדים של דולרים) ע”י הממשלות קצת כמו מתן “אופיום להמונים”.

ככל הנראה הבחירות הקרבות בארה”ב מהוות כנראה קטליזטור לבחירה באסטרטגיה זו, שמהווה תרופה לטווח הקצר. אך עושה רושם שבטווח הארוך מישהו יצטרך לשלם את החשבון ואז יבואו גזרות, מיסים, מיתון ואבטלה.

אז מי נגד מי?

הדעות, נכון להיום, חלוקות בין המאמינים כי השוק מתמחר נכונה את היציאה המהירה הצפויה מהמשבר לבין אלו הטוענים כי השוק לא מתמחר נכונה את הפגיעה בכלכלה הראלית ולכן חושבים שצפוי גל ירידות נוסף בשווקים.

לטעמנו, לאחר גל העליות הנוכחי, השוק הופך לסלקטיבי יותר. מצד אחד חברות ההייטק (אמזון, נטפליקס, גוגל וכו’) נמצאות בשיאן ומושכות את השוק למעלה. מנגד, החברות שנפגעו ישירות מהמשבר(מלונאות, תעופה ועוד) עדיין נמצאות קרוב לנקודת התחתית שלהן מאז תחילת המשבר.

באמצע קיימות חברות רבות (בנקים, חברות ביטוח ועוד) שירדו בצורה מתונה מהנפגעות הישירות, אך עדיין לא ביצעו כמעט כל תיקון ממשי, מאז תחילת המשבר.

השאלה היא מי ימשוך את מי-  האם העולם הפיננסי שמתיימר לחזות את העתיד (ואיתו אופטימיות המשקיעים) ימשוך את הכלכלה הראלית למעלה או הכלכלה הריאלית לא תצליח להתאושש ותמשוך את השווקים למטה. מה שבטוח הגורם המרכזי שיקבע מי ינצח ב”משיכת חבל” הינו קצב ועוצמת החזרה לחיים, לשגרה ונורמליות.

כיצד המשקיעים צריכים להתנהל

זוהי שעתם של מנהלי ההשקעות הטובים אשר ידעו לבור את המוץ מהתבן ולבחור את החברות אשר יתאוששו טוב יותר מחד ומאידך ירדו פחות בכל אחד מן התרחישים.

בחירה כזו מפרידה בדרך כלל בין גופי השקעות מצטיינים לבינוניים ואנו ממליצים בחום לבדוק ביחד עימנו מיהם מנהלי ההשקעות שמנהלים כיום את כספכם (קרנות השתלמות, קופות גמל, פנסיה, כספים פנויים) ולבצע התאמות למצב החדש.

התנודתיות הגדולה עדיין מאפיינת את השווקים וככל הנראה היא כאן כדי להישאר בחודשים הקרובים. ניתן לקוות שהמשך פתיחת המשק בישראל, כמו גם בשאר המדינות בעולם, תסייע להמשך התאוששות שווקי המניות לאורך זמן.

 

“להיות על הכסף”

בניגוד לימים כתיקונם, מומלץ לבצע בדיקות והערכות של התיק הכולל בתקופות של אחת לחודש לפחות, זה לא אומר שצריך לעשות שינוי כל חודש אלא להבין את מצבנו מול המתרחש ולהחליט האם נכון לנמשיך באותה הדרך או שצריך לבצע התאמות אל מול השינויים.

 

קצת מספרים על השוק בחודש אפריל:

 

  • SP500- עלה ב- 12.7%
  • תל אביב 35- עלה ב- 7.2%
  • דקס- עלה ב- 9.3%
  • הבורסה בסין – עלתה ב-4%

 

השוק בשבוע החולף (תחילת מאי 3-9):

  • SP 500 – עלה כ-4%
  • תל אביב 35 – עלה כ5%
  • דקס עלה כ-3%
  • הבורסה בסין – עלתה כ25%

פעילות תבונה פיננסית

משרדנו פתוחים ואנחנו ממשיכים בפעילות השוטפת במתכונת מלאה.

אנא פנו אלינו לפני קבלת כל החלטה או שינוי, ובכל מקרה, מפצירים בכם שלא לבצע החלטות פזיזות!

מזכירים לכם את הטלפונים שלנו:

משרד:

072-2220353 | 072-2220350

וגם ניידים שלנו:

אורי 052-3938581 | רון 054-9509192 | ליה 054-6546414

המשך שבוע טוב,

אורי ורון

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה – על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה – הינו על אחריות הקורא בלבד.