היום שאחרי מחר

העולם עצר. אחרי שבועות ארוכים של סטגנציה עולמית ולאחר שהשווקים צללו לתהומות היסטוריים,

ישנה תחושה שהעולם מתחיל את מסע החזרה לשפיות ושם פעמיו לקראת היציאה מהמשבר. השוקים, כצפוי, מגיבים בעליות אגרסיביות.

נכון, ניתן להניח כי אנחנו בדרך ליציאה מהמשבר וככל הנראה נשרוד את המגיפה, אך מחיר אסטרטגיית העצירה בה נקט העולם עד כה גובה מחיר, אותו אנו עלולים לשלם לא מעט זמן.

כמה זמן זה ייקח?

כעת אנחנו בענן סמיך של אי וודאות, והעולם שאחרי, עלול להראות אחרת. קצב ועוצמת ההאטה והמיתון תלויים ברמת הנחישות של ממשלות וכלכלות העולם. כלכלנים בכירים צופים האטה חסרת תקדים ומרמזים לכך ששם המשחק בעולם הזה יהיה אורך נשימה כלכלי ונזילות.

ממשלת ישראל תידרש לתת מענה למשבר הכלכלי, שככל הנראה יבוא לידי ביטוי באחוזי אבטלה גבוהים, ירידה בצריכה, קריסת עסקים ופגיעה בענפים שלמים. האתגר המרכזי של הממשלה יהיה לתת “תרופות” נכונות ומתוזמנות על מנת להניע את הכלכלה ושוק העבודה מהר ככל הניתן, וכולנו מלאי תקווה שאכן תשכיל לעשות זאת.

כיצד אנחנו צריכים להתנהל

בתקופה כזו של אי וודאות כדאי לכל אחד מאיתנו להכיר את כלל המשאבים והאפשרויות העומדות לרשותו ולבצע תכנון אל מול האתגרים האישיים שלו ולמול אתגרי המשק בתקופה הקרובה.

כיצד לצלוח תקופה זו בצורה מיטבית (האם לקחת הלוואה מהבנק, האם לפדות את החסכונות ועוד) מומלץ לתכנן אסטרטגית יציאה ממשבר המותאמת באופן אישי לצרכיו וצרכי משפחתו.

על כל אחד מאיתנו חלה אחריות לתכנן ולבנות את העתיד על מנת שלא רק נשרוד את התקופה הזו אלא נצא ממנה מנצחים.

עדכון בנוגע למתרחש בשווקים

קצת מספרים על השוק בשבועיים האחרונים:

  

*תחילת המשבר (1.2.2020)

**שיא המשבר (23.3.2020)

***SP500 על פי חוזים

נחזור ונציין שלמרות הנתונים האופטימיים אנו מאמינים כי עוד צפויים לנו שבועות ארוכים של מגמה תנודתית אשר תתאפיין בירידות ובעליות לאורכה של התקופה כולה.

מילה על הנפט

בשבועיים החולפים מחיר חבית הנפט שבר את כל שיאי התנודתיות וסטיות התקן שהיו מוכרות לנו עד היום. ביום שני בערב מחיר החוזה לחודש מאי 2020 על הנפט ירד בלא פחות מ300% והגיע למחיר שלילי של כ-37$ לחבית (כן, כן היו משלמים לכם 37$ רק בשביל שתיקחו את החבית).

הסיבות העיקריות לנפילה החדה במחירי הנפט הינן ירידה גדולה בביקוש עקב נגיף הקורונה ומחסנים מלאים כך שאין מקום איחסון לחביות אשר מופקות מהאדמה מידי יום (כ-25 מיליון חביות ביום).

מדינות אופ”ק עדיין לא הצליחו להגיע להסכמות עם רוסיה (ובתוך עצמם) על קיצוץ משמעותי בהפקות – כרגע קיצצו כ-10 מיליון חביות ביום מה שמשאיר עודף של כ-15 מיליון חביות ביום.

האם כדאי להשקיע היום בנפט

שאלה טובה, קשה מאד להעריך מתי גרף הביקוש ישתנה, נכון להיום ובגלל המלאים הגדולים בעולם כולו נראה שצריך להיזהר מאד עם השקעה שכזו ולזכור גם שלא ניתן לדעת בוודאות מהן העלויות העקפיות של השקעה בנפט (איחסון , משלוח ועוד) ולכן לא כדאי להתפתות במהרה למחיר הזול כביכול שמוצג בכותרות העיתונים.

פעילות תבונה פיננסית

משרדנו פתוחים ואנחנו ממשיכים בפעילות השוטפת במתכונת מלאה!

אנחנו ערוכים לעמוד לשירותכם גם במגבלות הנוכחיות. אנו מקיימים פגישות מרחוק Zoom, סקייפ, טלפון ועוד.

בפגישות נסתכל יחד על מצב הקרנות, הקופות והנכסים שלכם, נתייעץ ונייעץ, נבחן הזדמנויות חדשות ועוד.

אנא פנו אלינו לפני קבלת כל החלטה או שינוי, ובכל מקרה, מפצירים בכם שלא לבצע החלטות פזיזות!

שיהיה סופ”ש טוב ובריא,

אורי ורון

 

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה – על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה – הינו על אחריות הקורא בלבד.