החל ממחר (21.10.2020) מדינת ישראל נכנסת לסגר ״נושם״, שמתוכנן כרגע עד ה-9.10, המטרה הינה ״לשטח את העקומה״ ולהפחית למינימום את הקף ההדבקה, תוך ניסיון להקטין את הפגיעה הכלכלית שהסגר מייצר באמצעות אי פגיעה בפעילות העסקית.

במקביל נחתם הסכם היסטורי עם איחוד האמירויות ובחריין. הסכם שמיצר אופק עסקי עם פוטנציאל אדיר, ואם נקשיב בין השורות לדברים של יוסי כהן המסוקס (ראש המוסד), אז יש עוד מדינות בדרך, כדוגמת ערב הסעודית וזה טוב!

בארה״ב נערכים לבחירות והסקרים מראים התאוששות מרשימה לטובת טראמפ מול ביידן, הכלכלה העולמית ממשיכה להיות תנודתית מאוד וככל הנראה התנודתיות הזו תמשיך ללוות אותנו בדרך אל הלא נודע.

בנוגע לכסף

השוק העולמי 

חודש אוגוס הסתיים וקיבל את הטייטל של ״האוגוסט הטוב ביותר״ ב-34 השנים האחרונות והמשיך בכך את המגמה החיובית בשווקים, מאז סוף חודש מרץ. המגמה הזו המשיכה לתחילת ספטמבר. בשבוע האחרון התנודתיות חזרה בעוצמה גבוהה והשוק תיקן בירידות של 5%-2%. בסך הכל מרבית השווקים בעולם נמצאים כבר בטריטוריה חיובית אל מול תחילת השנה, למרות המשבר והחוסר וודאות. 

השוק המקומי

בישראל השוק עדיין הרחק מאחור. השוק בארץ מתנהג בקורלציה למצב התחלואה הגובר, התנהלותה של הממשלה והבלבול בנוגע לתוכניות הסיוע הכלכליות. 

אם כן, על מנת לנסות לבטא את המחשבות שלנו בנוגע אל הלא נודע, ולנתח בצורה מיטבית את המציאות, בחרנו להציג את שתי הקצוות של התובנות שלנו: הצד הפסימי והצד האופטימי, האמת מן הסתם בתווך.

הצד האופטימי

ישנה התקדמות בצד הבנת הנגיף. פותחו ערכות לבדיקה ואיבחון מהיר של הנגיף, דבר שיאפשר את פתיחת המרחב הגלובלי. בנוסף המרוץ למציאת החיסון נמשך בקצב מוגבר, אבל עדיין לא קיבלנו את הבשורה המיוחלת בנושא. בתקווה שאכן הסגר ייתן את תוצאותיו והמערך האפידימיולוגי יתפקד בשילוב תוכנית הרמזור, אזי המשק בישראל יחזור לשגרה ולצמיחה. הפעולות העסקיות ופתיחת השווקים של ישראל למשקיעים ולשת״פ של המפרציות עשוי להוביל לשגשוג מרשים של השווקים בישראל ושנת 2021 תהיה שנה של פריחה וצמיחה.

הצד הפסימי

אי מציאת חיסון לנגיף הקורונה בטווח הקרוב, החמרת עוצמת הנגיף לאור שינוי במוטציה ושילוב עם החורף הקרב, עליה דרמתית בתמותה והגברת החרדה והריחוק החברתי, כניסה לסגרים מתמשכים ופגיעה בסחר ובחירות הגלובלית, כניסה למיתון עמוק ומתמשך, חברות רבות יקרסו והאבטלה בארץ ובעולם תהיה בהקפים דו ספרתיים. מה שיוביל לחוסר יכולת של הממשלות להמשיך להזרים משאבים ולתמוך בכלכלה, כתוצאה מכך הציבור יאבד את האימון והכלכלה הראלית תמשוך את העולם הפיננסי לתיקון חד כלפי מטה, למקום נמוך מהמקום שהשווקים היו בו במרץ 2020. המשבר הבריאותי יהפוך למשבר פיננסי, אשר יגרור אחריו גם משבר בתחום הנדלן (800,000 של משלמי משכנתא) ״אפקט הדומינו״ הזה הינו תסריט קיצון שיכול להביל למיתון עולמי ותהליך התאוששות איטי וכואב במיוחד.

כיצד צריך לפעול?

יש לזכור שהמצב הכלכלי הראלי (כלומר נתוני אבטלה, גירעון וכו’) עדיין לא טוב. החודשים הקרובים צפויים להמשיך ולהיות תנודתיים כאשר ברקע הבחירות בארה”ב בחודש נובמבר והמשך המרוץ לחיסון הקורונה אשר תוצאות ראשוניות אמורות להגיע כבר בחודשים הקרובים.

נשיא ארה”ב, דונאלד טראמפ, ימשיך להדפיס כסף בחודשים שנותרו עד לבחירות ובכך סביר להניח שהשווקים, על אף התנודתיות, ימשיכו במגמה כלפי מעלה.

ההזדמנויות בשווקים עדיין קיימות אך הן הפכו לסלקטיביות הרבה יותר.

למי שטווח השקעתו ארוך במיוחד אנו ממליצים להמשיך להגיב במתינות תוך עריכת שינויים מינוריים בתמהיל ההשקעות ושמירה על ערנות אל מול השינויים בשווקים. 

למשקיעי הטווח הבינוני (2-5 שנים) – חושבים שנכון לבחון את תמהיל המניות כעת ולהתייעץ עמנו בנוגע להרכב הכולל של האחזקות.

למשקיעי הטווח הקצר (עד שנתיים) – מומלץ להיות בעמדה של חשיפה נמוכה יחסית, ולא לעבור את תמהיל ה-20% במניות.

בהזדמנות זו נציין שאנו בפתח הרבעון האחרון של שנת 2020 ועל מנת להנות מהטבת המס הקיימת בקופת גמל להשקעה, בקרן הפנסיה ובקרן השתלמות לעצמאיים, אנו ממליצים להקדים ולפנות אלינו לפתיחת הקופות ו/או להפקדות אליהן.

מזכירים שלקופת גמל להשקעה ניתן להפקיד עד 71,300 ש”ח ולקרן השתלמות במעמד עצמאי עד 18,500 ש”ח בשנה.

כמו תמיד, אנחנו כאן בשבילכם להתייעץ ולחשוב ביחד על כל נושא, החל מהלוואה דרך מציאת פתרונות לנזילות ועד להשקעות חדשות ובחינה של ההשקעות הקיימות.

אנחנו זמינים בשבילכם, טלפונית, בזום וגם בפגישות פרונטאליות.

בברכה,

רון ואורי

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה – על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה – הינו על אחריות הקורא בלבד.